bymagdalene.com.pl

Portal dla kobiet

Biznes plan sklepu internetowego – jak napisać
Moda

Biznes plan sklepu internetowego – jak napisać?

Własna firma w branży handlowej, która będzie działać w internecie i przynosić zyski, to marzenie wielu osób. Zanim jednak dokona się wyboru odpowiedniego asortymentu oraz wyglądu strony, najpierw trzeba napisać biznes plan sklepu. Jak to zrobić i co należy umieścić w takim dokumencie?

Dlaczego biznes plan jest tak ważny?

Odpowiedź jest prosta. Dzięki niemu uzyska się niezbędne dofinansowanie z Urzędu Pracy na otwarcie sklepu internetowego. Dokument ten pomoże określić wizję budowanej od podstaw marki. Co więcej, pozwoli na bardzo dobre poznanie naszej konkurencji.

Przy zakładaniu e-sklepu oferującego towar, na którym się znamy (jesteśmy ekspertem), warto mieć oczy wkoło głowy. To znaczy potrafić dostrzec niszę na rynku i odkryć, czy faktycznie dla danej grypy docelowej jest duże zapotrzebowanie na produkty, którymi chcemy handlować.

Nie ma tu uniwersalnego wzoru na biznes plan sklepu. Takiego, który będzie spełniał wszystkie wymagania. Ale można zdecydować się na skróconą, luźną formę jak najlepiej odzwierciedlającą rzeczywistość (odpowiednia tabela). Ważne jest jednak, aby przygotowywany dokument opierał się o analizę konkurencji. Dokładne poznanie odbiorców jest bowiem kluczem do wymarzonego sukcesu.

Co musi zawierać pełny biznes plan e-sklepu?

Dotarliśmy do najważniejszego nagłówka. Tutaj dowiemy się, że dobry biznes plan sklepu musi mieć łącznie siedem punktów. Przyjrzyjmy się im po kolei. A zaczniemy od streszczenia przedsięwzięcia.

Chodzi o to, aby podać wszystkie informacje w pigułce. Cel jest oczywisty. Należy przybliżyć plan naszego projektu, jaki od dawna kiełkował w głowie. Do tego przedstawić doświadczenie i wiedzę. Tylko tak można przekonać, że wszystko zostało szczegółowo przemyślane i nie jest „snem” marzyciela.

Następnie trzeba pamiętać o umieszczeniu charakterystyki firmy. W tym punkcie są wszelkie uzyskane pozwolenia, dane teleadresowe czy rodzaj oraz zakres prowadzenia działalności. Kiedy to mamy już opracowane, przechodzimy do szczegółowego opisu usług: nazw, cen, zalet i wad produktów; a także kosztów dystrybucji.

Kolejnym etapem jest przedstawienie płac oraz systemu zatrudniania pracowników (stanowiska, liczba osób i ich kwalifikacji itp). Gdy już to mamy za sobą, pozostaje nam zająć się obszerną analizą rynku i konkurencji (w tym tzw. analizą SWOT).

Ostatnimi elementami w dokumencie będą: strategia marketingowa (zaplanowanie własnego wizerunku oraz kanałów, które pomogą w dotarciu do konkretnych odbiorców) oraz plan finansowy (źródła, wydatki, oczekiwane zyski w określonych kwartałach).